دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

حاج حسینخانی :

منابع در خدمت اولویت های شرکت است

مخابرات

چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱:۰۰


معاون راهبرد و توسعه ی کسب و کار مدیر عامل شرکت مخابرات ایران اظهار داشت : جوهره ی استراتژی و راهبرد ، تمرکز بر روی فرصت هاست و در این راستا باید بتوانیم منابع محدود خود را ، بر اولویت های شرکت ، متمرکز کنیم تا بهترین سرویس را به مشتریان ارائه کنیم و همزمان ، سود مناسبی برای شرکت ، کارکنان و سهامداران ، کسب کنیم .

وایمکس نیوز -  حاج حسینخانی ، با تبریک ایام الله دهه ی فجر ، افزود: این ایام ارزشمند را به تمامی همکاران و مدیران محترم تبریک عرض کرده و خیلی سریع وارد فضای کاری می شوم .
درخصوص عملکرد حوزه ی معاونت راهبرد و توسعه ی کسب و کار ، گفت و گویی با مهندس حاج حسینخانی ترتیب داده شده است ، که بیان دیدگاه های وی ، از نظر شما می گذرد :

در باره ی مهمترین استراتژی حوزه ی معاونت راهبرد و کسب و کار ، توضیحاتی ارائه فرمایید.
اجرای استراتژی ، بسیار مهمتر از تدوین آن است ؛ چرا که بیش از 90 درصد از مدیریت راهبردی ، پیاده سازی صحیح و بموقع و کمتر از 10 درصد از آن ، تدوین راهبرد است . در سال های گذشته ، شاهد بودیم که مستندات خوبی تهیه و آماده شده است ، ولی در بحث پیاده سازی ، کند بوده ایم که البته این هم برمی گردد به بلوغ سازمانی که امیدواریم توانایی و رویکرد سازمان ،به مرور و سال به سال ، بهتر و قوی تر شود و بتوانیم با مدیریت مهندس ابراهیمی ، در اجرا و پیاده سازی راهبرد شرکت ، عملکرد بهتری داشته باشیم .
لذا مهمترین فعالیت ما آن است که بتوانیم حرف ها و ایده های خوب را ، به بهترین نحو اجرا کنیم که البته در این راستا ، با توجه به چشم انداز شرکت مخابرات ایران ، که هم افزایی ثابت و سیار است ، همکاری ، همدلی و کار گروهی ، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است .
در اجرای این رویکرد ، اراده ی قلبی و تفکر راهبردی مدیران ارشد شرکت ، بسیار مهم است ؛ زیرا مادامی که اراده ی قلبی وجود نداشته باشد ، نمی توانیم به نتایج قوی و صحیح دست یابیم .
 



برای رسیدن به این هدف ، از چه منابعی استفاده می کنید؟
به نظر اینجانب ، باید تلاش کنیم که از منابع انسانی موجود شرکت ، نهایت بهره را ببریم ؛ در واقع استفاده از نیروی انسانی شایسته ، ایجاد انگیزه در کارکنان و شاد و راضی نگاه داشتن آنان ، مشتریان شاد و راضی درپی خواهد داشت زیرا تا زمانی که کارکنان شرکت ، روحیه ی لازم را نداشته باشند ، خدمات شایسته ای ارائه نمی دهند و در نتیجه ، مشتریان نیز ناخرسند خواهند بود .

برای رسیدن به وضعیت مطلوب این معاونت ، تاکنون چه کارهایی انجام داده اید؟

در سال 1393 با توجه به تغییرات انجام شده ، انرژی و توان خود را به بخش های پیاده سازی ، چرخه ی بهبود سازمان ، برنامه ریزی و اجرای به موقع و بحث کنترل و ارزیابی ، معطوف کرده ایم که البته ارزیابی ها از سال 92 آغاز شده و به نتایج اولیه نیز رسیده است . داشبوردهای مالی ، فنی و مدیریتی را ایجاد کرده ایم و به دنبال شاخص های کاربردی نیز هستیم تا بتوانیم بازخوردهای لازم را در مدیریت شرکت دریابیم و در نتیجه ، به بهبود برسیم . در واقع باید شاخص هایی ایجاد کنیم که سبب تغییر و تحول در شرکت شود و لذا بحث مدیریت عملکرد بسیار مهم است.

علاوه بر ارائه ی خدمات مطلوب در این حوزه ، برای سودآوری شرکت چه کارهایی انجام شده است؟
در شرکت مخابرات ایران ، بحث رشد درآمد و سودآوری بسیار مهم است . در این راستا ، تعاملات خوبی نیز با مسؤولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شده است تا بتوانیم درآمد را رشد داده و برای توسعه و سرمایه گذاری ، آمادگی لازم را داشته باشیم . 
زیرا با توجه به پروژه ی عظیم همکدی که تلاش زیادی برای اجرای صحیح و بموقع آن انجام شده است ، با کاهش درآمد رو به رو شده ایم و در همین راستا نیز با توجه به رویکردی که وزیر محترم و معاونان وی دارند ، با تمهیداتی که اتخاذ کرده اند ، بخشی از این کاهش ، جبران خواهد شد . علاوه بر آن ، درصددیم که با مدیریت بهینه ی منابع و مصارف ، سرمایه گذاری های خود را هوشمندانه ، هدفمند و نتیجه گرا سازیم .
در این راستا نیز در حال تدوین طرح تجاری هستیم تا بتوانیم مدیریت مناسبی در هزینه ها و درآمد ، مدیریت نقدینگی ، وصول سریع تر مطالبات و دقت در پرداخت بخش های مختلف ، داشته باشیم . البته تمهیدات دیگری نیز اندیشیده شده است که از آن جمله می توان به بحث سامانه ی بهای تمام شده ، اجرای سریعتر فعالیت ها ، رشد بهره وری و کیفیت خدمات ، توسعه ی آی تی ، تجدید نظر در فرایند های اداری ، چابک سازی سازمان و جلوگیری از موازی کاری ، اشاره کنم.

بحث جدیدی که به تازگی مطرح است ، هم افزایی ارتباطات ثابت و همراه است ؛ در این راستا چه کارهایی شده است؟
با توجه به چشم انداز شرکت که هم افزایی است ، به دنبال ارتباط هر چه بیشتر و بهتر خدمات ثابت و همراه هستیم . این هم افزایی ها ، می تواند در قسمت های اجرا ، خرید ، سرمایه گذاری و دیگر بخش ها صورت پذیرد. در واقع این از مزیت های شرکت ماست که هیچ اپراتوری به جز شرکت مخابرات ایران ، دارای خدمات ثابت و همراه نیست ، بنابر این باید از این فرصت در بازار امروز بهره ببریم .

جایگاه کنونی و آتی صنعت فناوری اطلاعات در کشور چگونه است؟
صنعت ITتوانمندساز تمامی امور جامعه است و در جایگاهی قرار دارد که باید کمک رسان تمامی پروژه های دولتی ، صنعتی ، علمی و آموزشی باشد . ما می توانیم در همه ی فضاهای دولت الکترونیک ، بانکداری الکترونیک ، سلامت الکترونیک ، تجارت الکترنیک ، اتوماسیون و امنیت الکترونیک کار کنیم و متعاقب آن ، خدمات خوبی برای مردم ایجاد کنیم که مسلماً در نهایت منافع مناسبی نیز برای شرکت کسب خواهیم کرد .
ارتباطات و فناوری اطلاعات ، صنعت سبز است و نقش مؤثری در کاهش آلودگی های زیست محیطی ، کاهش ترددهای فیزیکی ، کاهش مصرف سوخت و اتلاف زمان دارد . ما در ایران بزرگراه های الکترونیکی بسیاری ایجاد کرده ایم ، اما همچنان بزرگراه های فیزیکی ، بیشترین بار ترافیکی را به دوش می کشند که باید به تدریج این ترافیک ها را به سمت بزرگراه های الکترونیک بکشانیم . 
در حال حاضر دو و نیم درصد از تولید ناخالص ملی به صنعت آی تی برمی گردد که باید آن را به 10 درصد برسانیم. به طور مثال ، کشورهای مالزی و کره ی جنوبی ، این کار را انجام داده اند و درواقع این صنعت در کشورهای پیشرفته به دولت ها کمک می کند . ما نیز می توانیم با همراهی و همکاری تمامی نهادهای ذیربط به این پیشرفت دست یابیم که البته به نگاه حرفه ای در صنعت آی تی نیازمندیم و همه ی تصمیم گیران باید نگاه حرفه ای به این صنعت داشته باشند . 
رشد و گسترش آی تی ، نه تنها برای مردم و شرکت ثمربخش است ، بلکه در «اقتصاد مقاومتی» نیز نقش یزرگی ایفا خواهد کرد که دستیابی به این مهم ، نگرش جامع و فرابخش مدیران جامعه را می طلبد .
اهمیت توسعه ی آی تی ، تا به آنجاست که بانک جهانی به ازای هر 10 درصد رشد پهنای باند ، 2/1 درصد رشد تولید ناخالص ملی اعلام کرده است . پس اثری که ICT بر جامعه دارد ، یکی از عناصر بسیار مهم رشد و توسعه ی پایدار است که به مردم و دولت کمک می کند تا رسالت خویش را به درستی ایفا کنند .

آیا ایجاد زیرساخت های ارتباطی برای جامعه کافی است ؟
ما هم اکنون زیرساخت های ارتباطی را ایجاد کرده ایم و مهمتر از آن ، تولید محتواهای الکترونیکی است که باید در همه ی زمینه های تجارت ، بازار ، سلامت ، بانکداری ، امنیت و تمامی امور جامعه ایجاد شود که امیدواریم در آینده ای نزدیک ، به کمک نهادهای بخش خصوصی و دولتی ، به این هدف دست یابیم .

برنامه و چشم انداز آینده را بازگو کنید.
ما هم اکنون برنامه های خوبی برای حضور در بازار بنگاهی ، خانگی و تجاری در دست اجرا داریم که امیدواریم این تلاش ها با کمک تمامی همکاران به ثمر بنشیند . از جمله ی این برنامه ها ، توسعه ی خدمات ثابت و همراه است که امیدواریم با هم افزایی و همگرایی ، سرویس های مناسبی برای مردم تعریف کنیم . مسؤولیت ما در قبال جامعه ، ارائه ی خدمات خوب و با کیفیت به مردم و مشتریان است که رضایت آنان و در نهایت منافع شرکت را به دنبال خواهد داشت . 
درحال حاضر تعداد 29 میلیون و 200 هزار خط تلفن در کشور مشغول به کار است و 98 درصد از خانوارها به تلفن ثابت دسترسی دارند . درواقع ضریب نفوذ تلفن ، 37 و نیم درصد است که بیش از دوبرابر میانگین جهانی است . امسال نیز تاکنون 800 هزار خط تلفن ثابت دایر کرده ایم . در پورت پرسرعت نیز در سال 93 تا این لحظه یک میلیون پورت افزایش داشته ایم که در مجموع به سه میلیون و 800 هزار پورت ، با ضریب نفوذ کل 38 درصد خانوارها ، رسیده است که همچنان در حال توسعه و واگذاری است . در ارتباطات سیار نیز در حال واگذاری 3G و 4G به مشترکان هستیم . علاوه بر آن 100 درصد ادارات و سازمان ها به شبکه ی اینترنت پرسرعت متصلند . 52 درصد از مدارس ، تمامی دانشکاه ها و مراکز علمی کشور ، 90 درصد از بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و 100 درصد بانک ها و مؤسسات مالی و در مجموع ، 50 درصد کسب و کار کشور ، مجهز و متصل به اینترنت پرسرعت هستند .

در پایان ، اگر پیامی برای کارکنان دارید ، بازگو کنید.
پیام من به کارکنان که مهمترین سرمایه های شرکت هستند این است که با توجه به تغییر شرایط ، تفکر و رویکرد خویش را توسعه دهند. به مشتریان بیشتر بپردازند و رضایت مشتری را از اصول کسب و کاربازار بدانند . چرا که اگر رضایت بازار را جلب کنیم ، آینده ی شرکت را تضمین کرده ایم . همکاران عزیز بدانند که این صنعت ، جزو صنایع پیچیده است و رشد و تغییرات سریع دارد . در این نوع از کسب و کار ، روزآمدی بسیار مهم است و برای همین کارکنان باید در فضای توسعه ای خود به روز باشند . خواهش من از تمامی همکاران این است که هر هفته و یا هر ماه از خود سؤال کنند که چه اثری در شرکت داشته اند و اگر نبودند چه می شد و اکنون که هستند چه ارزشی خلق شده است ؟!
توصیه ام این است که با همدلی ، محبت ، همکاری ، دوستی و مهربانی ، به طور جدی به کارها بپردازند تا هر روز شاهد نتایج و خروجی های بهتری باشیم . برای همگان موفقیت و شادی آرزو دارم و امیدوارم در سال 94 نیز زندگی پرخیر و برکت و سرشار از شادی داشته باشید .
 
منبع : روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو